svartvit bild på en kvinna med ne nylonstrumpa över huvudet. Ett hål är upprivet så att man ser ögat. Röda illustrerade ögon och mun på bilden.

Studie i mänskligt beteende

Studie i mänskligt beteende

Lena Anderssons roman

Pris

150-400 kr

Premiär

27 maj

Längd

Längd ej fastställd. 2 akter inkl 20 min paus

speldatum

Studie i mänskligt beteende har nypremiär under hösten 2026 och spelar då under en längre period.
Dessa biljetter släpps längre fram och kommer ingå i flera olika abonnemang.

I Lena Anderssons Augustprisnominerade roman står samtalen i centrum, både dialogerna och de inre monologerna. På Lilla scenen blir Studie i mänskligt beteende en föreställning fylld av rakbladsvassa iakttagelser av de mest banala väsentligheterna – en djupdykning i den otacksamma uppgiften att vara människa bland människor.

Caroline är hopfogad av sådant som blivit över. Märta offrar friheten för kärleken. I alla fall om man frågar hennes dotter Amanda, som i sin tur inte förstår varför alla blir sura när hon förklarar hur världen egentligen fungerar. Matilda blir varse hur varje samtal med väninnorna Liselotte och Ellinor består av transaktioner och det gäller att inte gå därifrån med minus på kontot. Och Olga? Hon bråkar med skolledningen om vad som förenar orden ”rektor” och ”penis”. Rent grammatiskt alltså!

I Åsa Forsblad Morisses och Lovisa T. Onnermarks nydramatisering av Studie i mänskligt beteende möter publiken ett kabinett av kvinnor som försöker navigera genom relationer och situationer. Resultatet är en träffsäker stafett-teater där människan blottas i all sin kärlek och småsinthet, men kanske framför allt i sina briljanta brister.

Medverkande


Av

Lena Andersson

Dramatisering

Lovisa T. Onnermark och Åsa Forsblad Morisse

Regi

Lovisa T. Onnermark

Scenografi och kostymdesign

Hanna Cecilia Lindkvist

Ljusdesign

Mikael Moritz

Ljuddesign och komposition

Anna Haglund

Maskdesign

Johanna Rönnbäck

Dramaturg

Jonas Bernander

Romanen Studie i mänskligt beteende är utgiven på Bokförlaget Polaris

Affischbild: Henrik Halvarsson (foto) & Moa Romanova (illustration)