Gloria Tapia

Gloria Tapia porträttfotografi
Gloria Tapia. Foto: Micke Sandström

Medverkar under spelåret 2022/2023 i Älskad, saknad, Bra där! och Sandslottet.

Gloria är utbildad vid Teaterhögskolan i Luleå och har verkat vid flera teaterar runt om i Sverige, bland annat har hon på Riksteatern medverkat i Jonas Hassen Khemiris kritikerrosade pjäs, Fem gånger Gud i regi av Sara Giese och Nära livet i regi av Jenny Andreasson.

Hon har också skrivit sketcher för humorprogrammet Morgonsoffan i SVT.

Läs en intervju med Gloria nedan eller besök hennes hemsida.


Hur hamnade du på Uppsala stadsteater?

–  Första gången jag kom till teatern var när jag skulle göra min praktik från Scenskolan. Jag var med i Och så levde vi lyckliga (2002) av Malin Axelsson. Jag hade hört mycket bra om Uppsala stadsteater så jag var glad att jag hade fått praktik just här. Jag spelade både en alkoholiserad mamma och prinsessan Viktoria. Det var roligt att få spela två så olika karaktärer.

–  Sen gick det många år och jag hann jobba runt om i Sverige på olika scener innan jag 2017 fick äran att åter igen jobba på teatern och spela Thea Sundler i Löwensköldska ringen (2017) av Selma Lagerlöf. Trots att det var över 15 år sedan jag hade gjort min praktik så var det flera på teatern som kände igen mig vilket gjorde att jag direkt kände mig välkommen.

Vad är det bästa med Uppsala stadsteater?

– Jag upplever att det är en teater som alltid möter nya medarbetare med nyfikenhet och under Petra Brylanders konstnärliga ledning har jag fått arbeta med många olika typer av teaterform så som pjäser av Selma Lagerlöf och Liv Strömquist och fått medverka i till exempel Bröderna Lejonhjärta och Farliga förbindelser, det är ju en dröm för en skådespelare. Nu till våren 2021 ska jag medverka i en nyskriven pjäs baserad på intervjuer.

– Det som är så underbart är också att teatern har en sån stor publik. Det är alltid många som vill komma och se teater i Uppsala.

När bestämde du dig för att bli skådespelare?

– Jag har drömt om att bli skådespelare så länge jag kan minnas. Jag spelade teater på Vår teater i Husby men sen var jag också en sån som ofta ville hålla i roliga timmen i skolan. Länge tänkte jag att det nog bara får vara en hobby, att skådespeleri inte går att ha som yrke. Men när jag som 16-åring fick huvudrollen Nora i Agnes Cecilia och träffade stora erkända skådespelare som Stina Ekblad och Susanne Reuter och jobbade professionellt med skådespeleri så kände jag att det inte bara kunde vara en hobby. Jag ville satsa allt på detta yrke. Vägen dit har dock varit brokig. Jag sökte Scenskolan 10 gånger! Under de år som jag försökte komma in på skolan var jag med i olika amatörgrupper och läste även spanska och svenska på Stockholms universitet för min plan B var att jag skulle bli översättare och översätta sydamerikanska pjäser.

Vilka rollkaraktärer har du trivts bäst med under åren?

– Jag älskar nästan alltid mina roller. Jag hittar alltid ett sätt att försvara deras handlingar även om de är knäppa eller konstiga. Vissa processer, repetitioner och arbetsklimat kan dock vara roligare än andra. Men jag är väldigt stolt över min prestation som Thea Sundler i Löwensköldska ringen (2017). Sen tyckte jag mycket om att göra Kerstin Wallmark och författarinnan i Pennskaftet (2019).

Har du något drömprojekt?

– Det skulle vara väldigt roligt att få göra Norén eller Brecht, det har jag aldrig gjort.


TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER

Bra där!, regi: Affe Ashkar, premiär 2/4 2022

Loranga, Loranga av Barbro Lindgren, regi: Olle Törnqvist, 2021/2022

Min mamma av Seluah Alsaati, regi: Affe Ashkar, premiär 29/4 2021

Farliga förblindelser av Choderlos de Laclos, regi: Anna Azcárate, premiär 8/2 2020

Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren, regi: Ronny Danielsson, premiär 30/11 2019

Pennskaftet av Elin Wägner, regi: Maria Löfgren, premiär 28/9 2019