
Claas Relotius vann pris efter pris för sina fantastiska reportage om stora människoöden i ansedda tyska tidningen Der Spiegel.
2018 rasade fasaden och han avslöjades som tidernas största journalistbluff. Nu sätts berättelsen om den unge stjärnjournalisten upp för första gången på scen i Sverige, i regi av Viktor Tjerneld.
För fyra år sedan läste Viktor Tjerneld en notis om Claas Relotius, den tyske geniförklarade journalisten som då avslöjats som en enorm bluff.
– Jag fascinerades av historien och av hur Claas Relotius tänkt. Det är ju en fantastisk berättelse om den enorma framgång han hade som journalist, som visar sig vara byggd på luft. Hans mod att våga ljuga på det här sättet var enormt spännande och även osannolikt, det var en historia som nästan var för bra för att vara sann.
Då Viktor inte kan tyska så läste han allt som Claas Relotius skrivit via att översätta artiklarna rad för rad i Google translate. Fler av berättelserna får också följa med in på scenen i Viktors uppsättning av Spegelmannen.
Till exempel historien om Gayla Gladdis, 59 år, och reser kors och tvärs genom USA för att vara vittne till avrättningar av dödsdömda brottslingar. Med sig har hon ett foto av sin dotter och barnbarn som dog efter att ha hamnat i skottlinjen under ett rån. Resorna gör hon för att ge dem upprättelse.
Och historien om Mouawiya Syasneh, 13 år, som en natt klottrade ”Det är din tur nästa gång. Läkare!” på en mur i Syrien, vilket blev startskottet för upproren i landet.
”En föreställning som utmanar publiken i deras eget kritiska tänkande.”
Viktor Tjerneld
Berättelsen som till slut fick Claas Relotius på fall var reportaget om ett amerikanskt beväpnat medborgargarde som bevakar gränsområdet mellan Mexico och USA. En av männen heter Jäger och ser som sin uppgift att försvara sitt lands gränser. Reportaget Jägers gräns, publicerades i Der Spiegel den 27 november 2018. Relotius hyllades för texten och vann sitt fjärde stora reporterpris.
Reportaget Jägers gräns skrev han tillsammans med frilansjournalisten Juan Moreno. Kollegan tyckte efter hand att allt fler detaljer i texten började bli tvivelaktiga och anade att något inte var rätt.
Juan Moreno började resa i Claas fotspår och kunde så småningom band annat bevisa att Claas aldrig träffat amerikanen Jäger och hans beväpnade garde.
2018 släpptes bomben: Claas Relotius hade ljugit ihop en stor del av sina artiklar. Många av dem hade diktats ihop på hotellrum eller plagierats. Han påstod sig ha intervjuat människor som inte fanns och besökt platser där han aldrig satt sin fot.
– Det är svårt att säga vad som drev honom i allt det här. Var det en kick att skriva de här lögnerna eller vara det som en sjukdom han inte kunde bli kvitt? Oavsett vad hade han en stor kärlek till att berätta historier, kanske önskade han även att det han skrev om skulle vara sant. Han skriver väldigt empatiskt, om hur han vill uppfatta världen. Reportagen blev enormt omtyckta av läsarna och fler av dem bad Der Spiegel att ta tillbaka Claas Relotius även efter skandalen, de ville läsa hans texter även om de inte var sanna.
När fasaden rämnat, erkände Claas Relotius att fjorton av hans omkring sextio publicerade artiklar i Der Spiegel helt eller delvis hade diktats upp.
– Historien om Claas Relotius är otroligt spännande. Särskilt eftersom vår tids journalistik har blivit någon form av slagfält. Det pågår en ständig kamp om narrativet i en bransch som inte får tumma på sanningen. Vi lever även i ett informationssamhälle med väldigt många berättelser som har en agenda och som vill påverka oss på något sätt.
När kan det vara berättigat att ljuga?
– Vad som är sant kan vara en väldigt subjektiv upplevelse. Det är också det föreställningen Spegelmannen diskuterar – lögnens berättigande och vem som har rätt att berätta vilken historia. Lögnen är ett mer relativt begrepp än vi anar.
Varför vill du göra teater om det här?
– Just frågorna om sanning om fiktion och historiers makt är något alla som berättar historier måste ta ställning till. Och likheterna mellan journalistik och teater kanske var fler än vad jag själv tänkte i början. Så jag bestämde mig för att göra en föreställning som utmanar publiken i deras eget kritiska tänkande. Den som tror att föreställningen ”bara” är ännu ett true-crime drama kommer bli överraskad när den sitter i salongen. Under den här föreställningen finns det ingen sanning som sitter säker. Det blir förhoppningsvis en typ av förställning ni aldrig sett förut.
Spegelmannen har premiär 3 december på Uppsala stadsteater.
Om Claas relotius
- Claas Relotius är född 1985.
- 2017 fick han en fast anställning på Der Spiegel.
- 2018 avslöjades hans lögner och han fick sparken från tidningen.
- Claas Relotius fick under sin karriär ett stort antal priser och utmärkelser för sina reportage, bland andra Deutscher Reporterpreis 2013, 2015, 2016 och 2018 (fler av dem har tagits tillbaka). Han blev 2016 även utsedd som årets bästa (tyskspråkiga) journalist av CNN (ett pris som återtagits).
- 2019 skrev Juan Moreno boken Tausend Zeilen Lüge. Das System Relotius und der deutsche Journalismus om sin före detta kollega Claas Relotius.
- Hösten 2022 hade långfilmen Tausend Zeilen om Claas Relotius liv, premiär.