Ungdomsensemblen har funnits på Uppsala stadsteater sedan 2013 och är unik i sitt slag i Sverige. Varje höst välkomnas en grupp ungdomar till teatern för att tillsammans skapa en föreställning de själva sedan medverkar i. Vid deras sida har de dramapedagogen Maria Trost som startade arbetet med ungdomsensemblen för åtta år sedan.
Varje år börjar Maria Trost med att ta fram ett tema för ungdomsensemblens kommande föreställning. I sitt arbete med ensemblen använder hon en variant av metoden ”devising”, vilket innebär att det i början inte finns något manus eller en egentlig föreställningsidé. Istället finns bara ett tema eller en tanke att ta avstamp ifrån. Föreställningen byggs sedan helt på vad som händer under repetitionerna och på vad ensemblen tycker, tänker och berättar.
Ungdomsensemblens teman har sett olika ut genom åren. Året 2019/2020 var temat ”kärlek”, året därförinnan var temat ”viktigt”. Även teman som ”makt” och ”ensamhet” har utgjort grunden för ungdomsensemblens föreställningar. Temat för årets föreställning är ”hat” och föreställningen har fått namnet Hatet.
”Är hat näring för mänskligheten? Behöver vi hat för att kunna känna kärlek? Älskar vi att hata? Hatar alla, hatar du? Är du hatad?”
Den här typen av frågor, och en rad andra på samma tema har årets ungdomsensemble diskuterat sedan i oktober.
”Vi delar repsal och kantin med professionella skådespelare och hjälps alla åt att skapa en egen föreställning. En föreställning som är vår.”
Saga Svanström
Saga Svanström är en av ungdomarna i 2021/2022 års ungdomsensemble:
”Ungdomsensemblen lockade mig sekunden jag läste om den. En teatergrupp för unga, alldeles perfekt.”, berättar hon
Saga har sedan tidigare ett intresse för teater och har varit med i andra teatergrupper förut, men att vara med i ungdomsensemblen upplever hon är större och friare.
”Vi delar repsal och kantin med professionella skådespelare och hjälps alla åt att skapa en egen föreställning. En föreställning som är vår.”
I arbetet med föreställningen har Saga och de andra i ungdomsensemblen diskuterat och delat berättelser om vad hat är för dem.
” Vad är egentligen hat? Vem bestämmer vad hat är? Vem har rätt att hata och kan man verkligen bli hatad? Är det värsta som finns, hat? Det är intressant att höra alla i gruppens tankar om hat och vad de har för erfarenheter.”
Nu har manusarbetet kommit igång och snart är det dags för Saga och de andra i ungdomsensemblen att plugga repliker och repetera scener inför premiären av Hatet den 12 maj.
Om ungdomsensemblen
Uppsala stadsteater är den enda institutionsteatern i Sverige som har en ungdomsensemble i dag. Varje år bildas en ny ensemble som tillsammans med Maria Trost skapar en egen föreställning.
När det är dags att hitta årets ungdomsensemble bjuds ungdomar i hela Uppsala län in till en informationskväll och en typ av audition. Auditionen är inte en traditionell sådan där det läses repliker eller spelas upp scener utan istället får de som kommer delta i teaterövningar tillsammans. Maria berättar också om vad ungdomsensemblen är och lite om vilket tema årets föreställning kommer kretsa runt. När kvällen är slut får de som är intresserade av att vara med fylla i en intresseanmälan. Sen är det upp till Maria att välja ut ett gäng som får titulera sig som årets ungdomsensemble.
För att vara med i ungdomsensemblen finns inga krav på tidigare erfarenhet av teater eller skådespeleri, allt som behövs är en vilja att vara med och modet nog att ställa sig på scen. Urvalet görs med ambitionen om att få till en så blandad och samhällsspeglande grupp som möjligt där representation och variation är ledorden.
När ensemblen väl är på plats kan arbetet med att ta fram årets föreställning börja på riktigt. Ungdomarna träffas två gånger i veckan och genom teaterövningar, samtal och övningar i rörelse och dans växer det så småningom fram en föreställningsidé och ett underlag för manus.
De tidiga samtalen är på många sätt extra viktiga för ensemblen och för arbetet med föreställningen. Det är till stor del i samtalen som föreställningen och underlaget för manuset växer fram. Men det är också genom dem som ensemblen lär känna varandra och får ta del av varandras tankar och erfarenheter. Gemenskapen i ensemblen har ofta blivit stark och många av ungdomarna fortsätter att ha kontakt långt efter att föreställningsperioden är över.
För även om målet med ensemblens arbete är en föreställning så är vägen dit lika viktig, ibland ännu viktigare. En del av poängen med ungdomsensemblen är nämligen också att erbjuda unga en plats där de uppmanas att dela med sig av vad de tänker, känner och har varit med om. Att de genom teater ska få chansen att lyfta sina tankar och berättelser om hur det är att vara ung idag.
När en föreställningsidé är på plats och ett manus börjar ta form är det dags att börja med de mer traditionella repetitionerna. Då påbörjas också arbetet med allt annat som krävs för att ett manus ska bli en föreställning. Ungdomsensemblen tilldelas både scenograf, kostymör och ljud- och ljustekniker och ensemblen får vara med och tycka till om alla delar. Repetitionerna flyttas så småningom även från repsalen in på scenen och sakta med säkert börjar alla bitar falla på plats.
Efter en hel del jobb är det plötsligt dags för premiär. Då har det som en gång var ett tema eller en tanke hos Maria fått växa tillsammans med ungdomsensemblen och blivit till en föreställning. Och ungdomsensemblen får äntligen som grupp göra sin scendebut i urpremiären av deras alldeles egna, unika föreställning.
I slutändan är ungdomsensemblen med andra ord en plats där ungdomar får chansen att skapa och spela teater på riktigt – men också en mötesplats för ungdomar att träffas och samtala om de saker som kanske inte får plats någon annanstans.
Vill du veta mer om vad som händer på Uppsala stadsteater för unga? Besök vår hemsida eller kolla in Instagram-kontot @uppsalastadsteaterung.
Ungdomsensemblen 2021/2022 års föreställning Hatet har premiär 12 maj.