Tio uppsalabor tar plats i modern saga

en kvinna och en man står vid en vägg och tuttar in i kameran
Fredrik Benke Rydman och Ylva Mårtens. Foto: Maria Lilja

Den klassiska sagan Flickan med svavelstickorna landar med ett brak mitt i Uppsala, där den mixas ihop med intervjuer med tio uppsalabor. I en modern tolkning blir sagan ett allkonstverk i form av musik, dans och teater på temat ensamhet.

De allra flesta känner säkert till H.C. Andersens klassiska saga om den lilla flickan som säljer svavelstickor en kall snöig nyårskväll. Till slut fryser hon ihjäl men möter samtidigt sin älskade döda mormor.

 – Jag har känt för den här sagan ända sen jag var liten och tänkt på den här flickan som dör med ett leende på läpparna, då hon äntligen får träffa den enda person som älskat henne: hennes mormor. Det är kärnan även i vår berättelse. Samtidigt är det en massa människor som passerar flickan utan att se eller hjälpa henne, dem ville vi ta fasta på. I vår uppsättning får vi inblick i den folkmassans olika liv och tjuvlyssna på deras berättelser, säger Fredrik Benke Rydman, regissör och koreograf.

Föreställningen Flickan med svavelstickorna är skriven av Fredrik Benke Rydman och Marie Persson Hedenius och baseras, förutom på sagan, även på intervjuer med tio Uppsalabor som radiojournalisten Ylva Mårtens gjort.

Intervjupersoner som på olika viss upplever eller har upplevt ensamhet.

– Ensamhet är ju en stor existentiell fråga och jag fick träffa tio människor från 8 till 86 år som berättade om sina liv för mig. Det var möten som var berörande, omskakande och ibland också roliga, berättar Ylva Mårtens.

Bland annat intervjuade Ylva en man vars fru är dement, en pojke med en funktionsvariation, en ung ensamkommande flykting, en kvinna som valt att få barn själv och en kille som tidigare varit med i ett kriminellt närverk.

– Många berättelser har verkligen berört mig. Till exempel killen som levt i kriminalitet. Genom intervjun får vi inblick i hans liv, hans familj och varför hans sökte sig till kriminella kretsar. Det var en viktig berättelse att få med. Och om den ensamkommande pojken som kämpar med att lära sig svenska och berättar hur han inte kan umgås med sina vänner för att han inte har några pengar. Hur han lämnade sin familj och hur han ändå inte ger upp, berättar Benke.

En man gör en stor rörelse iklädd en lång scarf.
Daniel Koivunen i ”Flickan med svavelstickorna”. Foto: Sören Vilks.

En röd tråd som går igen är berättelserna om hur mycket fysisk beröring med andra människor eller djur, betyder. Även fantasin är viktig för många som en plats att fly till. Också sängen är central, berättar Benke. På scenen kommer vi att få se en stor vertikal säng med ett slukhål i mitten:

– Sängen blir en plats som härbärgerar väldigt mycket. Sorg och gråt, men även tröst och trygghet. Det är här man kan känna sig både ensam och varmt omsluten.

– Det finns även en längtan i alla berättelser, en längtan som är kopplad till ensamheten, fyller Ylva i.

Intervjupersonernas berättelser gestalts på scen både genom text, musik och dans.

– Det blir som ett lapptäcke av associationer som leder vidare in i varandra som en väv. Här finns även hopp, humor och en positiv syn på ensamhet, berättar Benke.

”Det är inte farligt att vara ensam i perioder men tillhörighet är också helt basalt, så som luft, mat och vatten”

Fredrik Benke Rydman

Hur tänker ni själva om ensamhet, är ni rädda för den eller välkomnar ni den?

Benke: Jag är jätterädd för ensamheten, jag har en panisk rädsla för att bli ensam som gammal. Jag vet inte riktigt varför men det är också delvis därför jag vill göra den här uppsättningen. Som yngre slog jag knut på mig själv för att inte behöva vara ensam, nu hantera jag det lite bättre, men det är en process. Jag tror att rädslan mycket handlar om överlevnad, känslan av att behöva tillhöra en grupp. Det är inte farligt att vara ensam i perioder men tillhörighet är också helt basalt, så som luft, mat och vatten. Det är inget man klarar sig utan en längre tid.

Ylva: Jag har också varit rädd för ensamheten men har accepterat den mer med åren och insett att det också kan vara ganska bra att vara ensam. Jag lever själv och har varit ensam mamma i långa perioder och det gick också.

Nio stycken vuxna skådespelare bär på en flicka..
Ensemblen i ”Flickan med svavelstickorna”. Foto: Sören Vilks.

Benke har tidigare satt upp egna tolkningar av klassiska berättelser och sagor som Snövit, Svansjön, Nötknäpparen och Sjunde inseglet (vilken sattes upp på Uppsala stadsteater 2018).

Vad är det med de klassiska sagorna som fascinerar?

– De behandlar saker och ämnen som aldrig går ur tiden, känslor som är djupt rotade i oss människor som hämnd, ensamhet och kärlek. Gott och ont.

Flickan med svavelstickorna har premiär 10 december på Stora scen.


om Fredrik Benke Rydman

  • Benke Rydman var med i danskompaniet Bounce vilket grundades 1997.
  • 2009 satte Benke Rydman upp Bounceföreställningen Caution! som handlar om rädsla.
  • Han har tolkat klassiska sagor som Snövit, Svansjön, Nötknäpparen och Sjunde inseglet och satt upp dem som moderna scenversioner.
  • Bounce sålde ut Globen fem gånger under sina avskedsföreställningar The Last Bounce 2010.
  • Benke Rydman håller nu på att sätta upp en än så länge hemlig musikal.
  • Han sätter också upp dansmonologen Master of dance på Dansens hus Elverket med premiär i mars 2023, vilken han skrivit själv och också själv medverkar i.

om ylva mårtens

  • Ylva Mårtens är radiojournalist och författare och arbetade  på Sveriges Radio 1972-2016.
  • Hon håller föreläsningar och workshops om att intervjua och samtala med barn.
  • Ylva Mårtens har givit ut böckerna Vi måste börja med barnen (2020) och Vad säger barnen? (2015)
  • Ylva Mårtens har tidigare gjort intervjuer för teaterföreställningar på Backa Teater, Angeredsteatern och Lule Stassteater.