Satir i landet utanför Stockholms innerstad

en man och två kvinnor framför ett brunt draperi
Magnus Berg, Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn. Foto: Maria Lilja

Humorn och teatern förde dem samman under gymnasietiden i Kristianstad. Det blev starten på en lång karriär som dramatiker och skådespelare för Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn.

För sju år sedan korsade radioproducenten och regissören Magnus Berg deras väg och de skapade tillsammans satirserien Utkantssverige på Sveriges Radio. Nu tar de Utkantssverige upp på scenen!

Kristianstad år 1993. Tillsammans med tre vänner från gymnasiet bildar Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn teatergruppen Trollpackorna. På en teaterfestival i hemstaden sätter de upp sin egenskrivna kabaré Tack så in i helvete, vilket blir startskottet för ett intensivt turnerande ett par år framöver.

Jag och Gertrud hittade varandra i en gemensam humor, och vi har varit vänner sedan dess. Vi inspirerades av Lorry och var stora beundrare av Ulla Skoog, berättar Åsa.

Via en kvinnofestival i Åbo 1994 fick journalisten Katarina Mazetti upp ögonen för Trollpackorna och bad dem göra radiosketcher i det feministiska radioprogrammet Radio Ellen i P1. När teatergruppens medlemmar gick skilda vägar fortsatte Åsa och Gertrud som duo, både i Radio Ellens efterföljare freja! och på scen med en rad olika humorföreställningar i Malmö och övriga Sverige. De medverkade också i Ronny Erikssons teveserie Farmartankar.

”Vi gör fake news till skön konst. Det är satir som låter mer som P1 än P1 självt.”

Magnus Berg

2016 tog duon plats i P1:s veckomagasin God morgon, världen! med serien som de döpte till Utkantssverige efter det danska uttrycket ”Udkantsdanmark” vilket betecknar hela det Danmark som ligger utanför Köpenhamn. Med på tåget hade de då också fått producenten och ljuddesignern Magnus Berg.

Nu har det blivit sju säsonger av Utkantssverige, där Åsa och Gertrud spelar reportrarna Lena och Kristel. Journalistduon ger sig ut i Utkantssverige, det vill säga det Sverige som ligger utanför Stockholms innerstad, för att rapportera. Och det bör kanske tilläggas att Åsa och Gertrud spelar alla roller i satirprogrammet själva.

–Formen är väldigt enkel. Vi gör fake news till skön konst. Det är satir som låter mer som P1 än P1 självt. Men alla ljud som vi spelar in är realistiska, berättar Magnus.

– Magnus är oerhört skicklig på att skapa miljöer och rum med enbart ljud. Det är oerhört välproducerat, berömmer Gertrud.

Nu ska de ljudliga rummen skapas i verkligheten när Utkantssverige kliver upp på scenen för första gången. I en scenografi skapad av Zofi Lagerman tar Utkantssverige plats i ett stiliserat lite slitet landskap, en plats som skulle kunna ligga var som helst i Sverige. Med en landsväg som löper längs scengolvet och upp i gradängen.

–Åsa & Gertrud är Sveriges skarpaste satiriker som fångar både politiskt hyckleri och vardagens surrealism. Det är en ära att få jobba med dem i radio, och nu även på scen för första gången, säger Magnus.

Ensemblen består förutom Åsa och Gertrud även av Elisabeth Wernesjö, Jesper Feldt, Henrik Johansson och så musikern Per Wickström som arrangerat musiken till de sångtexter som Åsa och Gertrud skrivit.

Tillsammans gör de över 80 karaktärer under föreställningens gång.

–Många av karaktärerna är människor som vi tror att publiken känner igen, berättar Åsa.

En del nummer är omarbetade idéer från serien i Sveriges Radio, andra sketcher är helt nya.

–Det är tydliga karaktärer som vi skapat med värme och respekt. Vi vill inte ställa ut någon, utan humorn ligger i att vi känner igen oss själva i dem och i hur de lever sina liv i den här lilla världen som vi byggt upp, säger Magnus.

–Vi måste också alltid hitta något vi gillar i alla karaktärer annars går det inte. Jag har till exempel under repetitionerna insett att den kvinnliga konstnären Gunilla i Böke inte alls är arg hela tiden som jag tidigare tänkt, fyller Gertrud i.

två kvinnor framför ett brunt draperi
Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn har känt varandra sedan tonåren. Den gemensamma humorn är en viktig del i deras relation. Foto: Maria Lilja

I föreställningen ryms också mycket politik, samhällsfenomen och tillskruvade aktuella ämnen så som entreprenören som startat en upplevelsepark på Utkantssveriges största kalhygge och omorganiserad brottslighet, där kriminella tyngs av administration när de ska rekrytera nya förmågor. Gertrud hintar även om en ny sketch om Nato-soppan som hon suttit och skrivit på under tågresan till Uppsala.

Och det är viktigt att vara aktuell när man skriver satir menar Gertrud.

–Det vi plockar upp och tycker är kul är aktuella ämnen som ofta bygger på ordvitsar. Som till exempel ”Nato-Gnato” Eller ”Upphetsning av folkgrupp” där vi driver med samtyckesdebatten, fortsätter hon.

Publiken kommer även få se sketcher som ”Hat och hot som morot” där elever i Degfylle till exempel lär sig skriva genom att öva på att formulera näthat. Och kliva in i mötesrummet i kommunhuset i Mjölkmeda där tjänstemännen förbereder sig för galaxkrocken som kommer att ske om 2,5 miljarder år. En blinkning till dagens kommuners krisberedskap.

–Vi har skapat ett miniatyrlandskap på scenen. Men det är även ett politiskt landskap som stämmer med det Sverige vi är i nu, det finns politisk bäring i allt vi pratar om. Vårt motto är ”skratta åt eländet”, vilket är ett effektivt sätt att se på saker och få kraft att göra något åt det. Jag tror att man genom skratt kan uppleva och förstå världen lite bättre. Vilket vi verkligen behöver i de här kaotiska tiderna, avslutar Magnus.


Åsa&Gertrud och Utkantssverige:

  • Utkantssverige är Sveriges Radio Dramas satirserie av och med komikerduon Åsa Asptjärn och Gertrud Larsson som sänds i God morgon, världen! i P1. För produktion och ljuddesign står Magnus Berg. Alla avsnitt finns i SR Play och andra poddappar.
  • 2021 fick Utkantssverige det prestigefyllda hedersomnämnandet i Prix Europa (public service-världens Oscarsgala) i kategorin Bästa radiodramaserie.
  • I februari 2021 tilldelades Åsa Asptjärn och Gertrud Larsson Expressens satirpris Ankan med följande motivering: ”Genom gräv och grundlig research gestaltar dessa två satiriker samtiden med både fantasi, empati och espri. Från utkanten blickar de inåt mot Sveriges själ, och får oss att se humorn i det stora allvaret.”
  • Åsa och Gertrud skrev även Sveriges Radios radiojulkalendrar Månsaråttan (2015) och Spero (2021). Berättelsen om den modiga lilla hoppstjärten Spero utkommer som bok hösten 2023. Det är Åsa Asptjärns och Gertrud Larssons första gemensamma bok.
  • Åsa Asptjärn är författare till en rad uppmärksammade ungdomsromaner: Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Wursten och veganen och nu senast Perfekt väder för lidande.
  • Gertrud Larsson är dramatiker, senast aktuell på Göteborgs stadsteater med den svarta komedin Vi hade i alla fall tur med ramavtalet. För Uppsala stadsteater har hon tidigare skrivit Den flygande handläggaren och Hela folkets järnväg.