SAMTID! Ny samtals- och musikserie öppnar 6/3

I den helt nya samtals- och konsertserien SAMTID! bjuder Petra Brylander in aktuella gäster till utforskande och lustfyllda möten, skarpa iakttagelser och reflektioner om den tid vi lever i.

Bild på Evin Ismail, vit skjorta grönskande bakgrund

Evin Ismail.

Nätpropaganda och extremisters retorik är ämnet för kvällen. Evin Ismail är seriens första gäst. Sociolog och doktorand vid Uppsala universitet, med återkommande kolumner på SvD Understrecket och kultursidorna. Evin studerar IS aktiviteter i sociala medier, en av få i Sverige med detta ämne som sitt arbetsfält.

Köp biljett nu!

På teaterscenen möter oss en maktgalen och självföraktande Rickard III (premiär 11/4), en avundsjuk och missanpassad ung man i Den talangfulle Mr Ripley, (Sverigepremiär 7/4), och Jonatan, en tonåring som är störtförälskad och samtidigt kringgärdad av regler för vad man får göra och inte i Det finns ingenting att vara rädd för.

Gestaltning och tematik som berör och samtidigt står i stark kontrast till den vardag som Evin Ismail skildrar. I ett möte med Petra Brylander, beskriver Evin kulturen som en strategi att bemöta det som förtrycker och väcker rädsla. Musik och dramatik, jämte fler uttryck för liv och skapande är återkommande inslag i hennes artiklar.

Evin Ismail
Sociolog & doktorand
»Med hjälp av kulturen kan man skapa något gott och levande. När jag blir nedslagen, försöker jag se människorna och lyfta dem. För att motverka rädsla och hopplöshet.«

I en artikel publicerad för SvD för ett par år sedan berättar Evin om Karim Wasfi, en tidigare medlem i den irakiska symfoniorkestern:

»Hur hanterar då irakierna det ständiga dödshot som IS självmordsbombare utgör. Karim Wasfi, en tidigare medlem i den Irakiska symfoniorkestern, använder sig av musiken som motståndshandling till terrorismen. Wasfi menar att man kan känna lukten av döden efter explosionerna i Bagdad, han är alltid klädd i frack, har med sig sin stora cello och sätter sig mitt i förödelsen och börjar spela. Bombplatsen väcks sakta till liv av hans musik, en man rullar fram i sin rullstol, närmar sig Wasfi, tänder en cigarett och lyssnar förnöjsamt. Ungdomar som arbetat med röjningsarbetet stannar upp och börjar lyssna, Wasfis stråke på cellon återskapar livet på Bagdads gator. Kultur och musik är i en konfliktzon lika nödvändigt som mat och vatten menar Wasfi, han blev övertygad om det när han spelade för en grupp flyktingbarn som bodde i en moské i Bagdad efter att de tvingats fly sina hemstäder på grund av IS terror.«

Utdrag ur artikeln Antisemitismen får IS att döda shiamuslimerna (SvD Kultur Analys, 4/7 2016).