
Medverkar under spelåret 2023/2024 i Dottern.
Jacob Fahlstedt är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 1996–2000.
Sedan sin examen har Jakob Fahlstedt varit verksam vid flera teatrar i Sverige, exempelvis Helsingborgs stadsteater, Malmö Stadsteater, Dalateatern, Stockholms Stadsteater och Västanå teater. Under en längre period har han även varit verksam vid Teater Västmanland.
Vid sidan av teaterskådespeleri har han medverkat på film och tv, bland annat i den fjärde säsongen Bron.
År 2017 debuterade Jakob Fahlstedt på Uppsala stadsteater, vilket var i föreställningen Löwensköldska ringen. Sedan dess har han bland annat spelat i musikalen Big fish, dansteaterföreställningen Det sjunde inseglet och i den mycket uppskattade 3 vintrar.
Läs mer om Jakob på hans hemsida.
Har du alltid velat bli skådespelare?
Jag halkade nog in på teaterspåret under gymnasiet. Jag läste naturvetenskaplig linje och tänkte väl att jag skulle bli läkare. Efterhand kände jag att det inte riktigt var min grej att plugga på det där sättet. Men då under gymnasiet såg jag några föreställningar på Östgötateatern. Jag minns inte vad det var jag såg, men något måste ha hänt där, och jag kände att skådespeleri och teater lockade. Det var en annan värld, och ganska långt ifrån skolans värld. Jag sökte efter något mer praktiskt! Sedan utbildade sig min bror på Balettakademin i Göteborg, och jag var där och hälsade på. Jag slukades helt av den världen och människorna i den. Det var en ny typ av gemenskap, kreativ och spännande, som jag ville vara en del av.
Hur var det att komma till Uppsala stadsteater?
Från början kom jag till teatern för att göra ett inhopp i Löwensköldska ringen. Att komma till Uppsala stadsteater var på många sätt kärlek vid första ögonkastet. Jag blev väl omhändertagen av mina kollegor och kände verkligen att det här var en välmående teater. Och sådär kan det ju vara när man kommer till ett nytt ställe. Att det känns bra i början, men att den där känslan kan försvinna efter ett tag – men det gjorde den aldrig här! Här sprack inte bubblan. Den gemensamma glädjen och kärleken till teatern frodas verkligen. Jag tror det i grund och botten finns ett starkt självförtroende här på teatern, något som märks i uppsättningarna och i repertoaren inte minst, och i huset där alla medarbetare är lika viktiga.
Vad är det bästa med skådespelaryrket?
Jag har märkt hur min drivkraft att skådespela bara har tilltagit under åren. Ibland har jag känt, och kanske frågat mig, om det är rätt, men med åren så har jag bara känt en starkare glöd och passion till det här yrket. Jag tror det beror på att man ständigt fördjupas i skådespeleriet, man testar nya saker, spelar nya roller och arbetar med nya människor. Jag har fortfarande en stor nyfikenhet och har ambitionen att bli bättre och vill hela tiden testa nya saker.
Och jag tror det är bästa är just att vara öppen för det man hamnar i, att med nya uppdrag kommer också ständigt nya utmaningar. Att man kan känna, shit, hur ska jag klara det här? Men skådespeleri handlar mycket om att testa och om att våga. Det är ett ombytligt yrke, där man ständigt får lära sig och upptäcka nya saker.
TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER
Älskad, saknad av & regi Carl-Johan Karlson. Spelåret 2022/2023
Olofolof av Hans Marklund & Anders Lundin, regi: Hans Marklund. Spelåret 2022/2023
Måsen av Anton Tjechov, regi: Dennis Sandin, premiär 16/10 2021
Loranga, Loranga av Barbro Lindgren, regi: Olle Törnqvist, 2021/2022
Teaterterapin: Fadern av Emma Roswall, premiär 16/9 2021
3 vintrar av Tena Štivičić, regi: Anja Suša, premiär 21/9 2019
Big Fish av John August, regi: Ronny Danielsson, premiär 2/3 2019
Det sjunde inseglet av Ingmar Bergman, regi: Benke Rydman och Hugo Hansén, premiär 17/11 2018
Två aviga & en rät av Karin Parrot Jonzon & Lars Åberg, regi: Karin Parrot Jonzon, premiär 14/9 2018
Det finns ingenting att vara rädd för efter Johan Heltne, regi: Sara Giese, premiär 2/3 2018
Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren/Alexander Mørk-Eidem, regi: Ronny Danielsson, premiär 30/11 2017
Löwensköldska ringen – trilogin av Selma Lagerlöf, regi: Anna Azcárate, premiär 26/4 2017