Dekoren till ”Svindlande höjder” tar form

En person målar på golvet med en långpinne med kolstift i änden
Hannelore Schwarz, målar den stora tygkulissen för hand med ett kolstift längst ut på skaftet för att få överblick och fina linjer. Foto: Maria Lilja

Scenografin till ”Svindlande höjder”, skapad av Agnes Östergren, börjar nu ta form på teaterns dekorateljé. Här handmålas en stor lila tygfond och byggs en träkuliss som ska gå att montera ner allt eftersom föreställningen pågår.

Hannelore Schwarz, målare och attributmakare, jobbar med den enorma tygkuliss som ska handmålas i lila toner för att illustrera heden intill godset ”Wuthering Heights” där kärleksparet Cathy och Heatcliff finner sin fristad.

Träd, både målade på träskivor och i stora fotoutskrifter kommer också att ta plats på heden.

Dekor i trä, stora väggar och ett par dörrar
Den stora träkulissen ska gå att plocka ner under föreställningens gång, då heden som ska synas bakom fönstren får ta allt större plats. Foto: Maria Lilja

Den stora träkulissen, byggd av Per Eriksson och Gustav Lindström, ska målas även den och sedan undan för undan kunna plockas ner under föreställningens gång.

Teaterns tapetserare Lena Wiklund syr också det stora rosa tyg som blir en del av inredningen på godset.

Svindlande höjder har urpremiär på Uppsala stadsteater 4 december.

En kvinna syr med ett rosa tyg på en symaskin
Lena Wiklund, tapetserare, syr de rosa gardiner som ska synas på godset ”Wuthering heights”. Foto: Maria Lilja