Äldre hantverk hyllas i Ninas kostymdesign

en kvinna beundrar en krinolin som hänger i ett träd
Nina Sandström (kostymdesigner) har skapat Anna-Stavas bröllopskrinolin enligt äldre hantverkstradition. Hon har blötlagt trävidjor som formats till ringar. Ringarna är sedan sammanfogade med handknypplade spetsar. Foto: Magnus Länje

Nina Sandström, kostymdesigner, hyllar äldre hantverkstraditioner när hon designat kostymerna till Jernbanan.

”Min övertygelse är att kunskap om äldre hantverkstraditioner är en av nycklarna för att vi ska få ett mer hållbart förhållningssätt till våra kläder”, säger hon.

– Jernbanans kostymer är teatrala, ibland vill jag kalla det ”folkloreglam”, eller kanske ”allmogeglam”. Det kommer att bli mustigt, brokigt och vackert, berättar Nina Sandström.

Totalt kommer 48 karaktärer att kläs i Jernbanan där Nina skapat kostymdesignen.

Nina Sandström vill hylla äldre hantverkstraditioner och använder
bland handvävda tyger för att spegla det sena 1800-talets dräktskick i Västerbotten. Rallarbasen Goliat får en cape, som formvävts i ram.
Skiss: Nina Sandström

Ninas väv till Goliats cape, har inspiration hämtad från Monika Jönsson och de växtfärgade ullgarnerna kommer från Vera Hållander.
Foto: Nina Sandström

Kostymerna har historiska snitt och hyllar äldre tiders hantverkskunskaper. En tid då hållbarhet var en absolut självklarhet.

– Min övertygelse är att kunskap om äldre hantverkstraditioner är en av nycklarna för att vi ska få ett mer hållbart förhållningssätt till våra kläder, säger Nina Sandström.

Bland annat har hon formvävt tyget till rallarbasen Goliats cape i en ram, så som var brukligt i Västerbotten på 1800-talet. Och Didriks bussarong är en rekonstruktion av ett originalplagg på Västerbottens museum. Tyget har växtfärgats med krapprot för att få den eldröda färgen.

Sara Lidman beskriver Didrik Mårtensson som ett rött utropstecken
när han kom ridande i sin röda bussarong.
Skiss: Nina Sandström

Nina har gjort en rekonstruktion av Didriks röda bussarong efter ett originalplagg på Västerbottens museum. Tyget har växtfärgats av Maria Neijman (på bilden). Den eldröda färgen har hon skapat genom att färga garnet med krapprot, precis som man växtfärgade på 1800-talet.
Foto: Magnus Länje

Sara Lidman var själv en förespråkare för återbruk och miljötänk på sin tid. En tanke som finns med även i kostymtillverkningen för Jernbanan.

– Vi använder återbrukade antika plagg i föreställningen, bland annat skräddarsydda bonjourer, stiliga rockar med 100 år på nacken. Och tyger i återvunnen bomull, vävda i ett väveri som varit i bruk sedan 1852, berättar Nina Sandström.

Jernbanan har premiär på Stora scenen 28 september.

Anna-Stavas bröllopskrinolin, ritad av Nina Sandström.

Träkrinolinen blir fjäderlätt att ha på sig. Foto: Magnus Länje