Nina Sandström, kostymdesigner, hyllar äldre hantverkstraditioner när hon designat kostymerna till Jernbanan.
”Min övertygelse är att kunskap om äldre hantverkstraditioner är en av nycklarna för att vi ska få ett mer hållbart förhållningssätt till våra kläder”, säger hon.
– Jernbanans kostymer är teatrala, ibland vill jag kalla det ”folkloreglam”, eller kanske ”allmogeglam”. Det kommer att bli mustigt, brokigt och vackert, berättar Nina Sandström.
Totalt kommer 48 karaktärer att kläs i Jernbanan där Nina skapat kostymdesignen.
Kostymerna har historiska snitt och hyllar äldre tiders hantverkskunskaper. En tid då hållbarhet var en absolut självklarhet.
– Min övertygelse är att kunskap om äldre hantverkstraditioner är en av nycklarna för att vi ska få ett mer hållbart förhållningssätt till våra kläder, säger Nina Sandström.
Bland annat har hon formvävt tyget till rallarbasen Goliats cape i en ram, så som var brukligt i Västerbotten på 1800-talet. Och Didriks bussarong är en rekonstruktion av ett originalplagg på Västerbottens museum. Tyget har växtfärgats med krapprot för att få den eldröda färgen.
Sara Lidman var själv en förespråkare för återbruk och miljötänk på sin tid. En tanke som finns med även i kostymtillverkningen för Jernbanan.
– Vi använder återbrukade antika plagg i föreställningen, bland annat skräddarsydda bonjourer, stiliga rockar med 100 år på nacken. Och tyger i återvunnen bomull, vävda i ett väveri som varit i bruk sedan 1852, berättar Nina Sandström.
Jernbanan har premiär på Stora scenen 28 september.