Simon Reithner

Porträttbild på Simon Reithner
Simon Reithner Foto: Micke Sandström

Simon Reithner tillhör Uppsala stadsteaters fasta ensemble.

Medverkar under spelåret 2023/2024 i Tysk höst.

Utbildad vid Stockholms dramatiska högskola 2010–2013 .

Sedan sin examen har Simon Reithner setts i flera omtalade föreställningar på flera olika teatrar. Han har återkommande arbetat på Teater Galeasen med uppsättningar som Vår klass och Hamlet. Simon har även medverkat i föreställningar på Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern och skådespelat både på tv och film.

År 2018 debuterade Simon på Uppsala stadsteater, i föreställningen Den talangfulle Mr Ripley. Därefter har vi sett honom i många uppskattade uppsättningar, så som Vildanden, Kamraterna, Det sjunde inseglet och Cyrano.

År 2020 dramatiserade och regisserade han tillsammans med Emil Brulin Den stora skrivboken, en monolog där han själv spelade den enda rollen.

Under spelåret 2022/2023 medverkande Simon i Arv på Dramaten och i De förlorade hjältarnas land på Uppsala stadsteater.


Vad är det bästa med skådespelaryrket?

Med risk för att bli lite högtravande skulle jag säga att skådespeleri är det bästa botemedlet mot ensamhet. Under särskilt lyckliga förhållanden kan en stark känsla av gemenskap uppstå på teatern. Om koncentrationen på scenen och i salongen är total och vi i förtroende lägger av oss rustningarna vi vanligtvis skyddar oss bakom; då öppnas ibland ett litet fönster som nästan alltid annars är stängt, där främlingar kan spegla sig i varandra och för ett kort ögonblick vara bästa vänner. Det är flyktiga ögonblick – så fort man jagar dem försvinner de. Men när de uppstår ger de en oslagbar känsla av existentiellt sammanhang.

Varför blev du skådespelare?

När jag som barn gick på teater med min pappa stod det klart för mig redan i foajén att teatern var min plats. Det var som att kliva in i en dröm! Jag kan inte ha förstått mycket av vad föreställningarna vi såg handlade om (jag har svårt att tro att jag kunde hålla isär Hastings, Rivers och Dorset, eller att jag begrep att Gloucester och Richard III i själva verket var samma person). Men jag blev förtrollad av miljön; av dekoren som plötsligt började snurra, av skådespelarna som levde ut sorg och glädje, kärlek och smärta mitt framför våra ögon, av replikerna som rimmade och av peruken som effektfullt avlägsnades från skådespelarens huvud i slutmonologen strax innan ridån gick ned. Min identifikation med skådespelarna på scenen var så stark att jag inte kan minnas att jag någonsin stod inför valet att bli skådespelare eller inte – i själ och hjärta var jag skådespelare redan från första gången jag satte min fot på en teater. Men det dröjde ungefär tretton år innan jag fick det på papper. Ibland kan det hända att jag, när jag nervös och rädd för att glömma bort replikerna står i kulissen och väntar på min entré, ställer mig själv frågan varför i herrans namn jag blev skådespelare. Men när jag sedan tar klivet ut på scenen kunde jag lika gärna undra: varför blev jag jag?

Minns du din första roll på Uppsala stadsteater?

Min första roll var som Tom Ripley i Den talangfulle Mr Ripley. En mördare som stjäl sitt offers identitet för att ta sig upp i samhället. På samma gång bortkommen klassresenär och fullblodspsykopat. Det var väldigt roligt att spela en roll med så många ansikten. Jonas Österberg Nilsson som regisserade föreställningen hade jag länge velat jobba med, så när han hörde av sig och ville att jag skulle vara med blev jag superglad. Sedan dess har vi jobbat massor ihop.

Hur var det att komma till Uppsala stadsteater?

Det var fantastiskt roligt! Förutom att vara en väldigt trevlig arbetsplats är Uppsala stadsteater en spännande och levande teater som jag är väldigt glad att vara en del av.


TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER

Den stora skrivboken av Agota Kristof, regi: Simon Reithner & Emil Brulin, premiär 7/3 2020

Pitbull av Lionel Spycher, regi: Affe Ashkar, premiär 26/2 2020

Låt oss lustiga vara av Petra Brylander m.fl., regi: Petra Brylander, premiär 27/11 2019

Cyrano efter Edmond Rostand, regi: Jonas Österberg Nilsson, premiär 6/9 2019

Eliten – Esse, non videri av Isabel Cruz Liljegren, Helle Rossing & Siri Areyuna Wilhelmsson, regi: Helle Rossing, premiär 9/5 2019

Vildanden av Henrik Ibsen, regi: Melody Parker, premiär 15/2 2019

Det sjunde inseglet av Ingmar Bergman, regi: Hugo Hansén & Benke Rydman, premiär 17/11 2018

Kamraterna av August Strindberg, regi: Helle Rossing, premiär 15/9 2018

Den talangfulle Mr Ripley av Patricia Highsmith, regi: Jonas Österberg Nilsson, premiär 7/4 2018

Måsen av Anton Tjechov, regi: Dennis Sandin premiär 16/10 2021