Robin Keller tillhör Uppsala stadsteaters fasta ensemble.
Medverkar under spelåret 2024/2025 i Folkets fiende och Rosens namn.
Robin Keller utbildades vid Teaterhögskolan i Malmö 1995-1999.
På film och TV har Robin Keller medverkat i bland annat Darling, Bibliotekstjuven och LasseMajas detektivbyrå.
Hur hamnade du på Uppsala stadsteater?
– Jag kom hit 2003 då jag medverkade i House & garden. Jag spelade den unga pojken som var journalist. Jag minns rollen väl, men det största som hände var att jag träffade min nuvarande fru i den produktionen, det var den största lyckan.
Efter det frilansade jag och pendlade mellan Uppsala stadsteater, Dramaten och Stockholms stadsteater tills jag 2008 fick ett erbjudande om en anställning på Uppsala stadsteater. Jag har sedan varit tjänstledig då och då för att jobba på Stockholms stadsteater.
Vad skiljer Uppsala stadsteater från andra teatrar?
– Jag tycker främst att det är storleken – det är en relativt liten teater, men ändå med stora resurser. Här finns andra möjligheter. Uppsala stadsteaters stora plus är att man är en jättestor liten teater.
När bestämde du dig för att bli skådespelare?
– Jag började i en amatörteatergrupp som 17-åring eftersom mina kompisar börjat där, och jag ville vara med dem. Så det var en slump. Mina kompisar arbetar inte med teater i dag, men jag blev kvar. Jag tror man ska förkovra sig i, och jobba med, något som man har glädje av att göra och inte försöka hitta på något som inte faller sig naturligt. Jag har även alltid hållit på med musik, och spelar fortfarande en del med min bror i hans studio.
Vad är det bästa med skådespelaryrket?
– Att det aldrig tar slut, att man aldrig blir klar. Man utvecklas hela tiden och blir bättre. Skådespeleri är en vetenskap.
Har du något drömprojekt?
– Det skulle vara att regissera, vilket jag också ska göra snart. Det är ett projekt som jag initierat, men som jag inte kan säga så mycket mer om än, då allt inte är bestämt.
Har du någon favoritroll?
– Nej, jag är väldigt onostalgisk. Jag minns mycket med glädje och har alltid haft kul när jag spelat – det är ett måste.
TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER
Balkan Bordello av Jeton Neziraj, regi: Blerta Neziraj. Spelåret 2023/2024
Professor Bernhardi av Arthur Schnitzler, bearbetning av Joakim Sten, regi: Carolina Frände. Spelåret 2023/2024
Julius Caesar, av William Shakespeare, bearbetning & regi: Jonas Österberg Nilsson. Spelåret 2022/2023
Pelle Svanslös, regi: Dennis Sandin. Spelåret 2022/2023
Sweet sixteen, regi: Robin Keller. Spelåret 2022/2023
De kommer drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru, regi och dramatisering: Farnaz Arbabi. Premiär hösten 2020 (ett samarbete med Unga Klara).
Cyrano, av Edmond Rostand, regi och bearbetning: Jonas Österberg Nilsson. Premiär hösten 2019
Partiledaren som klev in i kylan av Stina Oscarsson efter boken av Daniel Suhonen. Regi: Dennis Sandin. Premiär våren 2015
Robin Hoods hjärta av David Farr, översättning: Bengt Ohlsson, regi: Gísli Örn Garðarsson och Selma Björnsdottir. Sverigepremiär 5 december 2014
Tolvskillingsoperan av Bertolt Brecht, regi: Dennis Sandin. Premiär hösten 2011
Elake Måns av Dennis Magnusson, regi: Dennis Sandin. Urpremiär 22 januari 2011.
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist, regi och dramatisering: Jakob Hultcrantz Hansson. Premiär våren 2011
Evigt ung av Erik Gedeon, översättning: Klas Abrahamsson, regi: Olle Törnqvist. Premiär hösten 2010
Drottning Kristina av Farnaz Arbabi, Carolina Frände, ensemblen m.fl. Regi: Farnaz Arbabi. Urpremiär 26 september 2009.
House & garden av Alan Ayckbourn, regi: Stefan Böhm och Martin Lindberg. Premiär 2003