Mikaela Ramel tillhör Uppsala stadsteaters fasta ensemble.
Medverkar under spelåret 2024/2025 i 9 to 5 – musikalen och Folkets fiende.
Mikaela Ramel är utbildad vid Scenskolan i Malmö 1993–1996 Scenskolan i Malmö.
Efter sin utbildning medverkade Mikaela Ramel i uppsättningar på Teater Tribunalen och på Kronobergsteatern i Växjö. År 1997 kom hon till Uppsala stadsteater, hennes första roll var Evelyn i föreställningen Evelyns resa. Ett par år senare blev hon en av teaterns fasta skådespelare.
Mikaela har även medverkat i uppsättningar på till exempel på Riksteatern, Stockholms stadsteater, experiment- och ungdomsscenen Backstage vid samma teater, Teater Tribunalen och Teater Bhopa i Göteborg. Hon har även skådespelat i SR:s Radioteatern.
Som tv-skådespelare har vi bland annat kunnat se Mikaela Ramel i serier som Rederiet, Cleo, Män emellan, Beck, Maria Wern, Solsidan och Bonusfamiljen. Som filmskådespelare har vi sett henne i filmer som Suxxess (2002) och Återträffen (2013), Dansa Först (2018).
Mikaela Ramel har vid sidan av skådespeleriet även regisserat flera teateruppsättningar. På Uppsala stadsteater har hon regisserat uppsättningar som Fången på fyren, Innan jorden rämnar, Burkpojken, Krig på fjärde våningen, Doktor Glas och Eka över hela staden. Våren 2014 regisserade hon BFF – vem finns där för dig? på Regionteatern Väst. 2015 regisserade hon succéföreställningen La Paloma på Smålands musik och teater i Jönköping och två år senare Strålande, Miss Foster! på samma teater. Hon har även regisserat den digitala föreställningen Blåkepsen & vargluvan på Uppsala stadsteater.
Minns du när du först kom till Uppsala stadsteater?
Jag kom till Uppsala hösten 1997. Min första roll var i en fin uppsättning som hette Evelyns resa. Det är ett riktigt kärt minne. Det var en stark berättelse som grep tag i folk. En härlig start att börja med i Uppsala.
Under våren 1998 gjorde satte teatern upp Svartbäckens ros. Det var jag och Göran Engman från teatern, tillsammans med fem musiker och tre dansare. Det var en av teaterns tidiga musikteatersuccéer, som byggde på Owe Thörnqvist låtar. Han är ju en stadens sångare och skriver mycket om Uppsalamiljöer i sin musik. Det blev en långkörare, det var köbildning på gatan för att köpa biljetter och vi spelade för fulla hus jättelänge. Sen gick den upp i olika omgångar under åren. Vi spelade föreställningen på Scalateatern i Stockholm och åkte på Riksteaterturné med den.
Hur var det att komma hit?
Jag minns att det kändes som en väldigt varm och välkomnande teater, något som jag fortfarande upplever att den är. Vi är verkligen rustade med en extremt kunnig och driven personalstab. Det är högt till tak och här finns ett kreativt och slipat gäng med starka viljor och visioner. Det slogs jag av redan då. Men det var också väldigt lätt att komma in i verksamheten. Som ny blev jag väl omhändertagen. Samtidigt som jag verkligen kände att det fanns ett stort intresse för teatern i stan. Det fanns en stor angelägenhet från publiken, och det tycker jag att det fortfarande finns.
Har du alltid velat bli skådespelare?
Jag kommer från en skapande, men kanske mest musikalisk, familj. Till exempel är min pappa musiker och min farfar var underhållare. Det var nog inte självklart att det var just teater jag skulle hålla på med. Jag har gått konstkurser, jag målade och sjöng i kör, gick fotokurser, och drejade. Sen när jag väl började med teater sökte jag mig till det dramatiska, jag ville göra klassisk dramatik. Men andra sceniska lustar kom snabbt ifatt mig, numera vill jag göra alla typer av roller, underhållning och musik är mycket viktigt för mig.
Vad är det bästa med att vara skådespelare?
Skapandet med andra! På teatern får man energi av varandra och som skådespelare gör man sig tillgänglig inför olika saker. Det är fler hjärnor och kroppar med under föreställningar och repetitioner, så man kan inte bara vara sin egen.
Det är också ett yrke där man hela tiden börjar om, med nytt material och nya inriktningar. Den omväxlingen är en del av lusten. Från att spela ett samhällsaktuellt drama som appellerar till vissa tankar och idéer till att spela en musikal som berör och talar till andra sidor, både hos mig själv och hos publiken.
TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER
Ett drömspel av Jens Ohlin, fritt efter August Strindberg, regi: Jens Ohlin. Spelåret 2023/2024
Olofolof av Hans Marklund & Anders Lundin, regi: Hans Marklund. Spelåret 2022/2023
Solitaire av Lars Norén, regi: Sofia Adrian Jupither, premiär 25/3 2022
Måsen av Anton Tjechov, regi: Dennis Sandin, premiär 16/10 2021
Blåkepsen & vargluvan av Åsa Mendel-Hartvig, regi: Mikaela Ramel, premiär 7/4 2021
Farliga Förbindelser av Christopher Hampton efter Choderlos de Laclos, regi: Anna Azcárate, premiär 8/2 2020
3 vintrar av Tena Štivičić, regi: Anja Suša, premiär 21/9 2019
Den fria viljan av Erik Gedeon, regi: Erik Gedeon, premiär 22/9 2018
Ett skri i natten av Anders Lundin och Hans Marklund, regi: Hans Marklund, premiär 17/2 2018
Som i en dröm av Birgitta Egerbladh, regi: Birgitta Egerbladh, premiär 4/2 2017.
Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman, regi: Eva Dahlman, premiär 27/1 2016
Kvinnor över 40 vad ska man med dem till? av Malin Lagerlöf och Eva Dahlman, regi: Eva Dahlman, premiär 28/3 2015
Skvaller av Neil Simon, regi: Edward av Sillén, premiär 17/1 2015
Jumpy av April De Angelis, regi: Emma Bucht, premiär 17/9 2014
Min vän fascisten av Klas Abrahamsson och Erik Gedeon, regi: Sara Cronberg, premiär 26/10 2013
Sound of music av Richard Rodgers och Oscar Hammerstein II, regi: Ronny Danielsson, premiär 17/11 2012
I huvudet på Susan G av Alan Ayckbourn, regi: Marie Parker Shaw, premiär 15/9 2012
Hantverkarna av Line Knutzon, regi: Sven-Åke Gustavsson, premiär 19/9 2009
Blåmärken av Maria Blom, regi: Maria Blom, premiär 15/11 2008
Undran inför naturen, texter av Carsten Palmaer, Lasse Eriksson, Elsie Johansson, Lennart Hellsing, Povel Ramel, Owe Thörnqvist, Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn, regi: Stefan Böhm, premiär 21/4 2007
Ett ord är ett ord av Michael Ramlöse, regi: Eva Molin, premiär 15/9 2006
Hamlet av William Shakespeare, regi: Ole Anders Tandberg, premiär 12/3 2004
Ett moln i byxor av Vladimir Majakovskij, regi: Voula Kereklidou, premiär 10/10 2003
Ana Simovic’ bröst – Belgradtrilogin av Biljana Srbljanović, regi: Birgitta Englin, premiär 7/12 2002
Friheten av Georges Feydeau, regi: Anders Paulin, premiär 2/3 2002
Maria Stuart av Friedrich von Schiller, regi: Voula Kereklidou, premiär 11/2 2000
Taube av Ulf Fredriksson efter Evert Taube, regi: Ulf Fredriksson, premiär 17/3 2000
Utsikt från en bro av Arthur Miller, regi: Stefan Böhm, premiär 10/10 1999
Oleanna av David Mamet, regi: Carl Kjellgren, premiär 18/9 1999
Popcorn av Ben Elton, regi: Peter Schildt, premiär 13/3 1999
Svartbäckens ros av Carsten Palmaer efter Owe Thörnqvist, regi: Stedan Böhm, premiär 7/3 1998
Det stora vikingaäventyret av John Fiske, regi: Jim Bywater, samarbete mellan Uppsala stadsteater, Kesselofski & Fiske, Musik i Uppland och Riksteatern, premiär 26/12 1997
Evelyns resa av Diane Samuels, regi: Elisabeth G Söderström, premiär 20/9 1997