Lolo Elwin tillhör Uppsala stadsteaters fasta ensemble.
Medverkar under spelåret 2024/2025 i Jernbanan.
Lolo Elwin mottog 2023 Fritiof Billquists teaterstipendium, vilket delas ut av fackförbundet Scen & Film till utövare och verksamma inom scen och film som på olika sätt utmärkt sig med insatser utöver det vanliga.
Hur hamnade du på Uppsala stadsteater?
– Jag kom hit första gången 2006 när Eva Dahlman satte upp Körsbärsträdgården av Tjechov. Jag spelade den adopterade dottern Varja, och jag minns att vi var en väldigt rolig ensemble. Man hade också byggt om på Lilla scen så att publiken satt på tre sidor och vi spelade mitt bland dem, vilket jag tycker mycket om.
Vad är det bästa med Uppsala stadsteater?
– Att den är så familjär. Man lär känna alla som jobbar på de olika avdelningarna i och med att teatern är ganska liten. Det är också otroligt kunnig personal på alla olika områden.
Vad har du haft för favoritroller genom åren?
– Åsa Waldau som jag spelade i Knutby (2009) i regi Eva Dahlman, det var en väldigt spännande roll och väldigt aktuell just då. Det betydde också mycket för många av de personer som hade varit med i sekten att vi satte upp pjäsen. Vissa av dem såg föreställningen fyra-fem gånger och en del kom och pratade med oss efteråt. Jag hade också fått 146 extensions och gick runt med det där håret och långa lösnaglar hela spelperioden. Jag hade även studerat in Åsa Waldaus speciella dialekt och i bland när jag läste sagor för mina barn på kvällarna så kunde de säga: ”Nej, mamma, inte den där rösten!”.
– Jag tyckte också mycket om när vi gjorde Fanny och Alexander (2012). Jag gjorde både den tyska frun och pojken Ismael, det var väldigt roligt att växla mellan två så diametrala roller. Vi åkte även till en teaterfestival i Bogotá i Colombia med den föreställningen 2016.
– Jag tyckte också att det var väldigt roligt att jobba med Kjersti Horn i Rikard III (2018). Sättet hon jobbade på var väldigt speciellt – vi processade fram karaktärer och vem som skulle göra vad, det var väldigt prestigelöst. Man fick ösa in idéer och så plockade hon bort eller lade till. Det gav en stark ensemblekänsla. Vi började spela i ett vitt rum som till slut var helt massakrerat och fullt med blod och skum.
– Även Tre Vintrar (2019)som regisserades av Anja Susa är en produktion som betytt väldigt mycket för mig. Vi skulle åkt till Karlsruhe i Tyskland för ett gästspel men pandemin satte stopp för det. Jag hoppas fortfarande att vi kan spela den igen.
Hur kommer det sig att du blev skådespelare?
– Jag lekte mycket rollekar och spelade in radioprogram på min bandspelare när jag var liten. Jag gick också på musikskola, och i högstadiet skrev jag egna pjäser som vi sen satte upp i aulan, med mig själv i huvudrollen. Efter gymnasiet kom jag in på Birkagårdens folkhögskola på teaterlinjen och sedan studerade jag fysisk teater på Teaterstudion och startade upp en fri grupp 1981.
Har du någon drömroll som du ännu inte fått göra?
– Det vore väldigt kul att vara med i något som är castat helt utan tanke på kön, ålder eller hudfärg – ibland kan det blir så stereotypt. När jag har jobbat med gestaltterapi för skådespelare så kan till exempel en 70-årig kvinna läsa rollen som Romeo vilket gör att man hör texten på ett helt annat sätt, det är jätteintressant.
– Det vore även kul om fem-sex skådespelare lär sig alla roller i en pjäs och sen lottar man inför varje kväll vilken roll man ska få spela. Det vore roligt att se vilken skillnad det blir beroende på vem man spelar mot.
– Just nu håller jag och Mikaela Ramel även på att jobba med en monolog som jag ska göra utifrån dikter av Kristina Lugn. Det känns både väldigt roligt, men också utmanande eftersom jag inte gillar att vara helt själv på scenen, men man måste ju utmana sig.
Tidigare på Uppsala stadsteater:
Balkan Bordello av Jeton Neziraj, regi: Blerta Neziraj. Spelåret 2023/2024
Älskarinnorna av Elfriede Jeinke, regi: Anja Suša. Spelåret 2022/2023
Flickan med svavelstickorna av & regi: Fredrik Benke Rydman. Spelåret 2022/2023
Olofolof av Hans Marklund & Anders Lundin, regi: Hans Marklund. Spelåret 2022/2023
Väninnan av Eva Franchell, regi: Dennis Sandin, premiär 9/4 2022
Livejulquiz av Emma Roswall och ensemblen, premiär 10/12 2021
Blåkepsen och Vargluvan av Åsa Mendel-Hartvig, regi: Mikaela Ramel, premiär 2/4 2021
Kul med en kvinna! av Alma Kirlic, regi: Karin Enberg, premiär 7/12 2019
3 vintrar av Tena Štivičić, regi: Anja Suša, premiär 21/9 2019
Eka över hela staden av Mikaela Ramel efter Veronica Maggio, regi: Mikaela Ramel, 27/4 2019
Den fria viljan av Erik Gedeon, regi: Erik Gedeon, premiär 22/9 2018
Rikard III av William Shakespeare, regi: Kjersti Horn, premiär 13/4 2018
Gyllene Draken av Roland Schimmelpfennig, regi: Viktor Tjerneld, premiär 10/2 2018
Carmen av Georges Bizet, regi: Anna Bergmann, premiär 23/9 2017
Löwensköldska ringen – Trilogin av Selma Lagerlöf, regi: Anna Azcárate, premiär 26/4 2017
Spelman på taket av Joseph Stein, musik och sångtext: Jerry Bock och Sheldon Harnick, regi: Ronny Danielsson, premiär 12/11 2016
Natten är dagens mor av Lars Norén, regi: Hugo Hansén, premiär 16/9 2016
Kung Lear av William Shakespeare, regi: Linus Tunström, premiär 23/1 2016
Diktatorsfruar av Theresia Walser, regi: Sunil Munchi, premiär 3/10 2015
Kvinnor över 40 vad ska man med dem till? av Malin Lagerlöf och Eva Dahlman, regi: Eva Dahlman, premiär 28/3 2015
Pygmalion av George Bernard Shaw, regi: Lucy Pitman Wallace, premiär 2/3 2013
I huvudet på Susan G av Alan Ayckbourn, regi: Marie Parker Shaw, premiär 15/9 2012
Fanny och Alexander av Ingmar Bergman, regi: Linus Tunström, premiär 20/10 2012
Fursten av Malin Lagerlöf, regi: Eva Dahlman, premiär 10/3 2012
Romeo och Julia av William Shakespeare, regi: Heinrich Christensen, premiär 3/12 2011
Tolvskillingsoperan av Berthold Brecht, regi: Dennis Sandin, premiär 17/9 2011
Soundtrack of your life, regi: Linus Tunström, samarbete med Radio Uppland och Musik i Uppland, premiär 28/3 2009
Knutby av Malin Lagerlöf, regi: Eva Dahlman, premiär: 31/1 2009
Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf, regi: Anders Paulin, premiär 20/9 2008
Elektra Show av Åsa Lindholm, Mikael Olsson, Olof Willgren och Mickael Cocke, i samarbete med Riksteatern och Fryshuset, premiär 14/9 2007
Körsbärsträdgården av Anton Tjechov, regi: Eva Dahlman, premiär 13/1 2007