Harry Friedländer

Porträtt av Harry Friedländer
Harry Friedländer Foto: Micke Sandström

Harry är utbildad vid teaterhögskolan i Luleå.

Läs mer om Harry på IMDB.


Hur hamnade du på Uppsala stadsteater?

– Jag gjorde min praktik från Teaterhögskolan i Luleå här. Det var då jag träffade min fru också. Sen gick det några år tills vi kom tillbaka. Nu bor vi i Rosendal med våra barn och jag har verkat på Uppsala stadsteater sen 2017.

Varför blev du skådespelare?

– Jag var en kulturellt svältfödd lantunge från Sörmland och att få ta pendeln till Stockholm med min faster för att få se på opera, det var rena julafton. Det var så mäktigt att få sitta i den där förgyllda salongen, se all dekor och vackra kostymer och höra alla mäktiga röster. Det var magi. När jag skulle välja program till gymnasiet så stod det mellan estetiska programmet i Södertälje eller Nyköpings hotell & restaurangskola. Men det vägde tyngre att bli lika bra på att laga mat som min mormor. Så jag blev kock. Efter lumpen, som kock & sjukvårdare, fortsatte jag i försvaret och tog anställning i Svenska Flottan och blev kvar där som sergeant i tre år. Nu i efterhand har jag förstått att jag var omedvetet van att sätta på mig en kostym (kockrock eller uniform) och att gå in i en roll. Jag var bra på att leka som liten och förstod att jag även var bra på det som vuxen. Som barn älskade jag att leka i skogen där jag växte upp och det har alltid funnits med mig på något sätt, tillslut fick det mig att söka Nordiska Folkhögskolans teaterutbildning. Där bestämde jag mig för att det var det här jag skulle göra. Jag hade hittat mitt hantverk, min lek. Efter folkhögskolan startade jag och några nyvunna kompisar en teatergrupp, vilket blev starten som professionell skådespelare. Tiden i Göteborg lärde mig att alla teaterns arbetsgrupper och expertiser är existentiella och beroende av varandra. Sen var det dags att flyga till Teaterhögskolan i Luleå.

Vad är det bästa med Uppsala stadsteater?

– Den breda repertoaren och tillgängligheten för vår publik. Teatern är en del av stadskärnans hjärta. Huset är en stark och viktig del av Uppsala och Sveriges kulturliv.

Har du någon drömroll eller projekt som du skulle vilja göra?

– Jag vill att mitt yrkesliv ska innehålla en bred balans och jag vill fortsätta spela inom alla olika genrer. Det finns så klart roller som jag skulle vilja göra, men jag tror att de kommer till mig när det är menat att jag ska göra dem.

Du skriver även manus?

– Skrivandet har alltid funnits med mig. Det är ett bra sätt att förädla kreativiteten. Om jag inte skriver teater eller filmmanus så skriver jag dagbok.

Har du någon karaktär som du tyckt extra mycket om att göra?

Att jag fick göra Gustav Vasa var stort för mig. En så extrem människa på så många sätt är utmanande och det tilltalar mig. Hur är en människa som lyckas ena en splittrad befolkning och skapa en nation av landet? En nation som vi lever i än idag. Hur lyckas en både utnämnd och självutnämnd folkhjälte, frihetskämpe, hövitsman, erövrare, furste, kung och härskare på den tiden överleva, när alla andra dog som flugor? Vad är hans driv? Vilka står bakom honom? Vilka är hans familj? Hur tänker han? De frågorna var viktiga i research arbetet. Det var inte enkelt. Alla tycker något om en kung av den kalibern. Var han skurk, human, despot, rättvis eller tyrann osv. Han hann nog visa alla sina ledarstilar eftersom han styrde i nästan fyra decennier. Det krävs nog ganska mycket av en själv om man ska regera ett land under senmedeltiden och en bit in i renässansen. Gustav Vasa visade mig många bottnar jag redan hade, men inte visste att jag ägde. Och att få gestalta honom i slottsmiljö gjorde allting mer inspirerande. Jag spelade på Uppsala konstmuseum och sedan på stadsteatern. Jag tror aldrig jag kommer att glömma Gustav Vasas tankar och känslor.


TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER

Balkan Bordello av Jeton Neziraj, regi: Blerta Neziraj. Spelåret 2023/2024

Professor Bernhardi av Arthur Schnitzler, regi: Carolina Frände. Spelåret 2023/2024

Gustav Vasa av Joakim Sten efter August Strindberg, regi: Dennis Sandin. Spelåret 2023/2024

Arsenik och gamla spetsar av Joseph Kesselring, regi: Philip Zandén. Spelåret 2023/2024

Bra där! av Aleksi Swallow, Dejan Milacic & Simon Wimmer, regi: Affe Ashkar. Spelåret 2023/2024

Julius Cæsar, av William Shakespeare, bearbetning & regi: Jonas Österberg Nilsson. Spelåret 2023/2024.

Bra där! av Aleksi Swallow, Dejan Milacic & Simon Wimmer, regi: Affe Ashkar. Premiär 2/4 2022

Loranga, Loranga av Barbro Lindgren, regi: Olle Törnqvist. Spelåret 2021/2022

Måsen av Anton Tjechov, regi: Dennis Sandin. Premiär 16/10 2021

Frankensteins r-r-rädda monster av Minna Krook. Premiär 9/3 2019

Hunden som kom in från kylan av Volker Quandt, regi: Elisabeth Frick. Premiär 14/11 2018

Fniss – världens tråkigaste pjäs av Minna Krook. Premiär 1/9 2018

Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf, regi: Anna Azcárate, premiär 26/4 2017