Frida Österberg

Frida Österberg porträttfotografi

Frida Österberg är utbildad operasångare och skådespelare. Hon har en kandidatexamen i opera från Högskolan för scen och musik i Göteborg, en masterexamen i opera från Operahögskolan i Stockholm samt en skådespelarexamen från Stockholms dramatiska högskola, där hon examinerades år 2017.

Frida har varit verksam på Kungliga operan 2012–13 där hon medverkat i operauppsättningar som Carmen, Parsifal och Salome. Hon har även medverkat i uppsättningar på Drottningholms slottsteater och Ulriksdals slottsteater, samt i frigruppsopera under ledning av Suzanne Osten i uppsättningarna Magnus/Maria – en opera om kön och Pampiga systrars symfoni. På Folkoperan sågs hon år 2018 i uppsättningen Mozart vs Salieri.

År 2017–18 spelade hon i uppsättningarna Falla ur tiden och Faust på Dramaten. Hon var även med i Radioteateruppsättningen 64 minuter med Rebecka av Ingmar Bergman år 2018.

Frida Österberg debuterade på Uppsala stadsteater år 2017 i föreställningen Carmen som regisserades av Anna Bergmann. År 2019 spelade hon Alabama i The Broken Circle år 2019, en samproduktion mellan Uppsala stadsteater och Badisches Staatstheater i Karlsruhe.

Under spelåret 2020/2021 medverkar Frida Österberg i The Broken Circle.

 



Jag är operasångare och skådespelare.

I konstformen opera är formen allt, och form är först och främst disciplin. Tonhöjd, intervall, pauser, tempo, kraft och intention tillsammans med text. Allt står redan skrivet. Vi övar för att kunna spela vårt instrument enligt noterna, så exakt som det bara är möjligt och utan till synes ansträngning.

Många hävdar att en musikalisk tolkning görs bäst när konstnären med sitt yttersta söker utplåna sin egen musikaliska intention och helt underkastar sig det nedtecknade verket. Det blir religiöst, det finns en absolut sanning om musiken och den ska vi söka, kanalisera. »We are but vessels for art«, sa min första musikprofessor. Musiken som en objektiv konstform, där subjektet som sjunger arian nästan står i vägen för dess rena skönhet. Så minns jag min musikutbildning och den gängse idéen om konstmusik, bland utövare och publik. Jag hittade ingen glädje i sökandet efter denna Gud. Det landskapet av rätt och fel var för mig fyllt av minor, inte möjligheter. Jag ville vara fri. Jag ville känna mig själv och min egen vilja.

Att hitta frihet i kropp och röst i en strikt bunden form är för mig konstnärens uppgift. Att finna den innebär, för både konstnär och publik, en upplevelse av lätthet och briljans. För att leva ett liv på scenen med denna ständiga längtan behövde jag min lust och inspiration, ett krav på kreativitet framom underkastelse. Därför sökte jag mig till teatern och därför blev jag skådespelare.

Det var som en ödets gåva att efter min skådespelarexamen få komma till Uppsala stadsteater och göra drömrollen Carmen på ett musikaliskt nytt och gestaltningsmässigt fritt sätt. Teatern och ensemblen omfamnade mig och det var som att komma hem efter en lång resa.

På teaterscenen finns för mig bara möjligheter. Det viner av förslag, ibland finns ingen sikt alls för alla tänkbara vägar du kan gå. Då står jag stadigt som en tall i min strikta kunskap som operasångare och låter min intuition och lust som skådespelare visa vägen framåt. Så gifter jag konstformerna i mig. Det är underbart!


Hör Frida i teaterns podcast Applåd (avsnitt #36, från oktober 2019) om farmor som väckte kärleken till teatern, professorn som nästan knäckte en ung Frida och om föreställningen The Broken Circle.

Läs mer om Frida på www.fridajosefin.se och www.fridaosterberg.se


Tidigare på Uppsala stadsteater

Cyrano efter Edmond Rostand, regi: Jonas Österberg Nilsson, premiär 6/9 2019

The Broken Circle av Johan Heldenbergh & Mieke Dobbels, regi: Anna Bergmann, premiär: 4/4 2019 på Badisches Staatstheater i Karlsruhe

Kamraterna av August Strindberg, regi: Helle Rossing, premiär: 15/9 2018

Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren, regi: Ronny Danielsson, premiär: 30/11 2017

Carmen av Georges Bizet, regi: Anna Bergmann, premiär: 23/9 2017