Bashkim Neziraj

Bashkim Neziraj porträttfotografi
Bashkim Neziraj Foto: Micke Sandström

Bashkim Neziraj tillhör Uppsala stadsteaters fasta ensemble.

Bashkim är utbildad vid Teaterhögskolan i Luleå.

Han tidigare arbetat vid flertalet teatrar så som Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och Västmanlands Teater.


Hur hamnade du på Uppsala stadsteater?

– Första gången jag kom till Uppsala stadsteater var när fick förfrågan om att vara med i Att göra en tartuffe (2016).

Hur var det att komma hit?

– Uppsala stadsteater hade gjort en hel del intressanta föreställningar under en längre tid så jag såg fram emot att komma till teatern.

Vad är det bästa med Uppsala stadsteater?

– Att det är en väldigt härlig och varm arbetsplats där det inte finns några hierarkier och där alla får komma till tals. Jag blir alltid lika glad när jag får höra från folk på utifrån att det är en varm och välkomnande plats att vara på! Då blir man stolt!

När bestämde du dig för att bli skådespelare?

– Under högstadiet fick vi besök av en teaterpedagog som gjorde olika övningar med vår klass vilket skulle resultera i små uppspel. Det tyckte jag var väldigt roligt och jag kände att det här var min grej! Uppenbarligen tyckte även mina klasskamrater och mina lärare att jag var bra på det och jag fick väldigt mycket beröm. Det gjorde att jag snart vågade gå med i den lokala amatörteaterföreningen där vi satte upp sommarteatrar och nyårsrevyer. Det tyckte jag var väldigt, väldigt roligt!

– Inför valet till gymnasiet försökte jag vara strategisk och välja en en linje där det var högst chans att få jobb efteråt, och funderade in i det sista på att söka elprogrammet eller fordonsprogrammet. Jag kom fram till att man nog inte skulle få nåt jobb direkt efter gymnasiet i vilket fall och tänkte att då kan jag ju lika gärna ha väldigt roligt under de tre åren och sökte mig därför till estetiska programmet. Och det är jag väldigt glad för idag!

Vad är det bästa med skådespelaryrket?

– Det finns många bra saker med att vara skådespelare men en av de bästa är att man jobbar med så kreativa människor och att ingen dag är den andra lik. Jag blir alltid lika fascinerad av att en bunt med massa text i (manus) blir till liv på scenen! Jag älskar repetitionsprocessen med mina kollegor där vi arbetar fram det slutliga resultatet. Men det kanske absolut bästa är momentet när man hör sorlet från publiken och man laddar för att göra entré och att möta publiken!

Minns du din första roll på Uppsala stadsteater?

– Ja, det gör jag, det var Att göra en tartuffe. Jag spelade en praktikant från scenskolan som var på sin praktik.

Vilka rollkaraktärer har du trivts bäst med under åren?

– Vissa gånger är vägen till det slutliga resultatet av sin karaktär lättare än andra, men jag har nog trivs med alla mina roller. En roll som jag tyckte mycket om att göra var Åskådaren i Den fria viljan (2018). Det var en väldigt svår och läskig process men också väldigt utmanande! Min roll satt i publiken i nästan en timme och skulle avbryta föreställningen i en operafinal.

Har du något drömprojekt?

– Jag har länge velat göra en enmansföreställning just för att det är en oerhörd utmaning.


TIDIGARE PÅ UPPSALA STADSTEATER

Balkan Bordello av Jeton Neziraj, regi: Blerta Neziraj. Spelåret 2023/2024.

Johanna av Danny Wattin & Aksel Morisse, regi: Aksel Morisse. Spelåret 2023/2024

Pojken och sjöjungfrun av & regi Emma Roswall. Spelåret 2023/2024

Olofolof av Hans Marklund & Anders Lundin, regi: Hans Marklund. Spelåret 2022/2023

Flickan med svavelstickorna, bearbetning & regi: Fredrik ”Benke” Rydman. Spelåret 2022/2023

Gotlands sak är vår av & regi David Rangborg. Spelåret 2022/2023

3 vintrar av Tena Štivičić, översättning: Amanda Svensson, regi: Anja Suša. Premiär 21 september 2019

Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren, dramatisering: Alexander Mørk-Eidem, regi: Ronny Danielsson. Premiär: 30 november 2019

Vildanden av Henrik Ibsen, regi och bearbetning: Melody Parker. Premiär 15 februari 2019

Den fria viljan, text, regi och musik: Erik Gedeon. Urpremiär 22 september 2018

Det sjunde inseglet av Ingmar Bergman, regi och koreografi: Hugo Hansén & Benke Rydman. Premiär 17 november 2018

Som i en dröm, dansteater, regi och koreografi: Birgitta Egerbladh. Premiär våren 2017

Krig på fjärde våningen av Pavel Kohout, översättning från tyska: Hans Kellerman (från tjeckiska av Gerhard och Alexandra Baumrucker), regi Mikaela Ramel. Premiär våren 2017

Uppgång & fall efter ett seriealbum av Liv Strömquist, dramatisering och regi: Sara Giese. Premiär 16 september 2017

Kära Jelena, av Ljudmila Razumovskaja, regi: Jonas Österberg Nilsson. Premiär 12 mars 2022