Världen bortom orden
Världen bortom orden
ett drömspel
Ingen föreställningsinformation hittades
speldatum
Världen bortom orden – ett drömspel är en visuell, fysisk och musikalisk föreställning som skildrar det som är svårt att tala om och upplevelsen av att inte passa in.
Att inte vara ett ”normbarn” och inte kunna tackla språk, siffror, text och bokstäver. Föreställningen bygger på ungas egna berättelser och erfarenheter, och vill synliggöra den utsatthet många ungdomar med dyslexi kan uppleva.
En dag blir allt för mycket: Flickan springer i panik i en skolkorridor, ramlar handlöst, då plötsligt tid och rum, lagar och logik upphävs.
Världen bortom orden – Dyslexikraft är ett treårigt scen- och konstprojekt som drivs av Föreningen Artikel 31 och de konstnärliga ledarna Michaela Granit och Karin Lind. Projektet genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden i samarbete med Dyslexiförbundet. Föreställningen produceras i samarbete med Västmanlands Teater, Uppsala stadsteater och Kulturhuset Dieselverkstaden.
för skolor
25 oktober klockan 13:00 – endast skolor
26 oktober klockan 13:00 – endast skolor
26 oktober klockan 18:00 – allmänhet och skolor
Uppsala stadsteater erbjuder kostnadsfria platser till skolelever på alla speldatum. För årskurs 5 till gymnasiet. Begränsat antal platser per föreställning, först till kvarn! Bokningen sker genom att maila: bokabiljett@uppsalastadsteater.se
Regi
Michaela Granitmanus
Michaela Granit och Greta SundbergScenografi & kostymdesign
Karin LindLJUDDESIGN
Andreas KullbergLjusdesign
William WennerMASKDESIGN
Rebecca Blixt, studentDyslexikraft
Världen bortom orden, Dyslexikraft, är ett treårigt scen- och konstprojekt med stöd från Allmänna arvsfonden, som drivs av föreningen Artikel 31. Projektet samarbetar med Västmanlands Teater, Uppsala stadsteater, Kulturhuset Dieselverkstaden i Sickla och Körsbärsgården på Gotland.
Under två år har scenografen Karin Lind och regissören Michaela Granit träffat ungdomar med dyslexi i flera workshops, där de utforskat dyslexins olika svårigheter och möjligheter. Berättelserna som ungdomarna bidragit med är många, vackra, såriga och rika. I mötena har ett stort spektrum av erfarenheter vidgat förståelsen av alternativa vägar och strategier till språket, skrivandet och lärandet.
Projektets metoder blir en motståndsdiskurs mot att barn och ungdomar blir bedömda, mot att de skambelägger sig själva för sina särskilda behov, mot att de utöver sina läs- och skriv- svårigheter många gånger också måste hantera sina föräldrars oro. Att bli sedd och förstådd är ett centralt tema i berättelserna.