Pjäsarkiv: Cock, Cock… Who’s There?

A piece that hits the spot. Men should look at it gratefully
derstandard.at

En dokumentär föreställning om våld och intimitet

18 f
Premiärdatum
En dokumentär föreställning om våld och intimitet

Med en berättelse som tar oss över tre kontinenter visar koreografen Samira Elagoz sina möten med män som hon mött via datingappar som Tinder och chatforum som Chatroulette. Ett relationslandskap som både virtuellt och IRL växlar mellan brutalt och underbart på kort tid. Föreställningen bjuder samtidigt in publiken till att uppleva hennes resa för att stärka sin självbild och sin relation till män, både sexuellt och på andra sätt.

Elegant, konfronterande, ohämmat humoristiskt och virtuost om åtrå, feminin styrka och det manliga perspektivet.

Cock, Cock.. Who’s There? vann Prix Jardin d’Europe vid Impulstanz 2017, och den tyska danstidskriften Tanz omskrev henne som en av årets mest lovande talanger. 2017 har hon också vunnit Holländska BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Föreställningen är hett efterfrågad i kölvattnet av #metoo-rörelsen.

Samira Elagoz är en finsk-egyptisk konstnär, baserad i Amsterdam. Hon tog examen i koreografi från konsthögskolan i Amsterdam 2016. Affischfoto: Jirina.

Föreställningen framförs på engelska.

Lilla scenen 100-160 kr
Premiär: 18. f 2018
Längd: 65 min ingen paus

Cock, Cock… Who’s There? är en del av festivalen Revolve Performance Art Days.

Revolve Performance Art Days arrangeras av Uppsala konstmuseum, Uppsala Konsert & kongress, Köttinspektionen Dans, Uppsala stadsteater och Gustaf Broms i samarbete med Royal College of Art, London.

Se hela programmet här.

PRESS

european-cultural-news.com
»…A very complex and remarkable work in which, above all, humanity is the focus.«
derstandard.at
»A piece that hits the spot. Men should look at it gratefully.«
standaard.be
»…Elagoz’s self-presentation very intelligently exposes a taboo subject.«
lifelongburning.eu
»‘Cock, Cock Who’s There?’ by Samira Elagoz performs a series of unsettling, thought-provoking boundary-crossings. In its investigation on the longing for intimacy and connection, it traverses the gray spaces between violence and intimacy; reality and fiction; life and art; the public and the private; victimhood and agency, and between and within the multiple roles one embodies.«
theateraanzee.be
»…In this trend of a generation of young creators with autobiographical performances Samira Elagoz goes a step further. Keenly she plays with the expectations of both her subjects and the audience.«